یکی از آزمون‌های بزرگ ولی شکست خورده

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: روز دهم شهریور به نام روز بانکداری بدون ربا نوشته و ثبت شده است. کسانی که سن بالاتری دارند، به خوبی می‌دانند که پیش از انقلاب از نظر افراد متشرع اشتغال به برخی از مشاغل و دریافت حقوق و دستمزد از آن مشکل داشت، که یکی از مهم‌ترین آنها، شاغل بودن در بانک‌ها بود.
 
علت این بود که آنان بانک‌ها را ربوی می‌دانستند، زیرا برای سپرده‌ها و وام‌های دریافتی مردم سود ثابتی را در نظر می‌گرفتند و این امر را مصداق ربا و حرام می‌دانستند و چون حقوق و دستمزد کارکنان بانک‌ها از محل این سودها پرداخت می‌شد، لذا حرام دانسته می‌شد و کسی نباید در آنها تصرف می‌کرد به همین دلیل اگر کسی در بانک شاغل بود و می‌خواست دریافتی و حقوق او نیز حلال باشد، نزد مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید خود می‌رفت و به نحوی توافق می‌کردند که این پول و حقوق را بگیرد و دوباره به وی بدهد تا حلال باشد.
 
به این صورت که مثلا با دست چپ حقوق را بگیرد و بدهد به دست راست خود و این به اصطلاح دست گردان شود. به این معنا که پول حرام در حقیقت مالکیت ندارد و باید به صاحب اختیار شرعی آن تحویل شود و در اینجا دست چپ مصداق آن صاحب اختیار است که می‌گیرد و به فرد شاغل پرداخت می‌شود تا اجازه تصرف در این پول را داشته باشد.
 
در آن زمان افراد متشرع عموما پول خود را در حساب‌های قرض‌الحسنه یا جاری می‌گذاشتند و چون تورم هم زیاد نبود، چندان نیز نگران کاهش ارزش پول خودشان نبودند. همچنین حتی‌المقدور از گرفتن وام و پرداخت سود بانکی پرهیز می‌کردند. حتی در اجاره دادن ساختمان به بانک پرهیز داشتند. تصور عموم آنان این بود که ربا جنگ با خداست و گرفتن و دادن این سودهای بانکی مصداق جنگ با خداست و ریشه یکی از بدبختی‌های جامعه وجود ربا است.
 
توضیحات بیشتری هم روی منابر و نیز در سخنرانی‌ها درباره این مساله داده می‌شد و حتی درباره عوارض نطفه‌ای که از خوردن و زندگی با پول این ربا بسته می‌شود شرح کاملی داده می‌شد که مو را بر تن شنونده سیخ می‌کرد. در هر حال انقلاب شد و فرصت آزمون بانکداری بدون ربا فراهم شد.
 
البته پیش از انقلاب برخی از افراد با تاسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه سعی کردند که الگویی برای این نوع از بانکداری ارایه کنند ولی با وجود تورم پایین و اندازه‌های کوچک و نیز فعالیت محدود این صندوق‌ها، امکان آن نبود که چنین الگویی را مصداق موفقی از بانکداری اسلامی بدانند.
 
پس از انقلاب بانک‌ها ملی شدند. در ملی شدن بانک‌ها کمتر تردیدی وجود داشت و اتفاق نظر بود، چرا که سودهای حاصل از آن بانکداری را حرام اعلام کردند و کل ثروت آنها مشمول مصادره شد. ولی از همان ابتدا معلوم بود که اجرای بانکداری بدون ربا به این سادگی نیست. بنی صدر که قصد رییس‌جمهور شدن داشت، به عنوان یک اقدام تبلیغاتی سود بانکی را حذف کرد و به جای آن ٤ درصد کارمزد گرفت و مبالغ زیادی را برای خرید مسکن به مردم شهری وام داد و نخستین ضربه را به نظام بانکی کشور زد.
 
پس از آن و با تشکیل مجلس یکی از نخستین قوانینی که در سال ١٣٦٢ به تصویب نهایی رساندند بانکداری بدون ربا بود که بانک می‌توانست با دریافت سپرده از مردم و به عنوان وکیل آنها و به‌کار انداختن این سپرده‌ها در قالب یکی از عقود اسلامی مثل مضاربه، مساقات، اجاره به شرط تملیک، سلف، جعاله و... سرمایه‌گذاری کنند یا وام بدهند و سود حاصل را به سپرده‌گذاران برگردانند و حق‌الزحمه بانک را نیز بردارند.
 
ولی در عمل مشاهده شد که کار بانک با این وظایف جور در نمی‌آید. به علاوه دو رقمی شدن تورم و کاهش ارزش پول مردم در بانک‌ها، عوارض شدیدی را ایجاد کرد و از همه بدتر پرداخت اعتبارات تکلیفی که از سوی مجلس و دولت به بانک‌ها تحمیل شد در عمل بانک‌ها را با مشکل مواجه کرد و از اینجا بود که نهادهای پولی جدید بیرون از بانک فعال شدند.
 
یکی از نخستین مورد آنها شرکت‌های مضاربه‌ای سحر و الیکا بود. که پول مردم را می‌گرفتند و طبق عقد مضاربه ماهانه تا ٣ درصد پرداخت می‌کردند! این کار نه تنها خطرناک بود و می‌توانست پول‌های مردم را از میان ببرد، بلکه رقیب بانک‌های دولتی بود که آن نیز برای این بانک‌ها غیرقابل تحمل بود. لذا شرکت‌های مهم فعال در این زمینه را زمینگیر کردند.
 
ولی مردم به صورت فردی و در ابعاد کوچک این کار را انجام می‌دادند. البته خیلی از کلاهبرداری‌ها و ورشکستگی‌ها نیز رخ می‌داد که مردم را به خاک سیاه می‌نشاند. عوارض اینکه مردم از خلال فرآیندهای غیربانکی وارد معاملات مشابه شدند، خیلی بیشتر از آن است که به ذهن می‌آید. سال‌ها گذشت تا معلوم شد نظام بانکی رسمی و انحصاری ایران غیرکارآمد و زیانده است و اگر سودی هم دارد از کمک به تولید نیست، از کاهش ارزش پول مردم نزد بانک‌ها و خرید ملک است.

فساد گسترده‌ای در بانک‌ها شکل گرفت. اعتبارات با سود پایین پرداخت می‌شد و افراد وام‌گیرنده، ثروتمند می‌شدند بدون اینکه کاری کنند. بخشی از آن را رشوه می‌دادند و با این کار خود نظام بانکی را فاسد کردیم. تا اینکه از دو دهه پیش سروصدای تاسیس بانک‌های خصوصی بلند شد.
 
این بانک‌ها نیز بیش از اینکه خصوصی باشند وابسته به نهادهای قدرتمند بودند. به همین علت نظارت‌پذیری آنان کم بود و بانک مرکزی هم قدرت نظارت بر آنان را نداشت. ابتدا کارشان سکه شد. در یک خیابان که قبلا ٥ بانک بود الان ١٥ شعبه بزرگ بانکی وجود دارد! در سال‌های اخیر با رکود مسکن، آنان وارد دوران سراشیبی شدند. برای پرهیز از این وضع اقدام به پرداخت سود بیشتر کردند تا سپرده بیشتری را جذب کنند.
 
این کار فقط قرص مسکنی بود که درد را تخفیف می‌داد ولی بیماری را عمیق‌تر می‌کرد. سروصدای خیلی‌ها درآمد که این بانکداری اسلامی نیست، زیرا سود دریافتی آن در همه دنیا از بالاترین ارقام است. قرار بود در بانکداری جدید سود و ربا از میان برود ولی بیشتر شد. معترضین به سود بانکی نیز سپرده‌های خود را در بانکی می‌گذاشتند که همین سود از نظر آنان حرام را، بیشتر می‌پرداخت!
 
خلاصه روز بانکداری اسلامی تبدیل به آزمونی بزرگ برای ارزیابی ادعاهایی شده است که هیچ‌کس حاضر نیست به صورت ریشه‌ای آن را تحلیل کند. و این فقط یکی از آزمون‌های شکست خورده در جامعه ما است!

علوی تبار: یزدی، نمی‌خواست قهرمان باشد

علیرضا علوی‌تبار در روزنامه شرق نوشت: در مجموعه برخوردهایی که با مرحوم ابراهیم یزدی داشتم، متوجه اشتراک نظراتی شدم که ما را به‌هم نزدیک می‌کرد. اولین اشتراک ما، علاقه ایشان به «نواندیشی دینی» بود؛ تفسیر و استنباط‌هایی که در‌این‌باره داشت، با اندیشه‌های من نیز سازگار بود و باعث نزدیکی ما شده بود.
 
ویژگی دوم ایشان، این بود که اصل کلی «محور جنبش اصلاحات ایران» را قبول داشت. مبنای جنبش اصلاحات، تلاش متکی بر شهروندان ایرانی برای گذار مسالمت‌آمیز به سوی مردم‌سالاری است. در این دیدگاه، فقط به شهروند ایرانی تکیه می‌شود نه بیگانگان، همچنین از قهر و خشونت پرهیز می‌شود و در نهایت به مردم‌سالاری خواهد رسید. مرحوم ابراهیم یزدی هر سه رکن را قبول داشت و در این زمینه نیز با او تفاهم داشتیم.
 
نکته دیگر، درباره روش اصلاح‌طلبی ایشان بود؛ مرحوم یزدی سال‌ها پیش از انقلاب و حتی اوایل انقلاب، از انقلابی‌بودن حمایت می‌کردند؛ اما به‌تدریج با جمع‌بندی تجربه‌های انقلاب، به سمت روش‌های اصلاح‌طلبانه رفتند؛ البته او روش اصلاحی را آگاهانه انتخاب کرده و یکباره به آن نرسیده بود.
 
نکته دیگر درباره ایشان، اعتقادش به «انضباط تشکیلاتی» بود؛ مرحوم یزدی با اینکه در تشکیلات خود، شخصا فردی تعیین‌کننده بودند؛ اما خود را فارغ از انضباط تشکیلاتی نمی‌دیدند که این برای ما درس مهمی بود.

ویژگی دیگر مرحوم ابراهیم یزدی، درگیرشدن و عمل‌گرابودن بود. ایشان همیشه می‌خواست در مسائل و وقایع اثرگذار باشد. او نمی‌خواست برای خود هاله تقدسی بسازد و قهرمان باشد. ابراهیم یزدی برای اعتقاداتش، هم گفت‌وگو می‌کرد و هم بحث، کوتاه می‌آمد و همراهی می‌کرد. او سیاست‌ورزی فعال و حاضر در صحنه بود و این برای کسانی که فقط آرمان‌گرا هستند، درس مهمی است. 
 
مرحوم یزدی مثل هر سیاست‌مداری، شکست و موفقیت کم نداشت؛ اما شکست ناامیدش نکرد و به ما آموخت نباید منفعل بود و تسلیم شد. این تداوم از ویژگی‌های خاص او بود که در من نسبت به ایشان ایجاد احترام می‌کرد.

تعویض 10 میلیون کارت پایان خدمت قدیمی

 
خبرگزاری مهر: فرمانده نیروی انتظامی گفت: تاکنون بیش از ۱۰ میلیون کارت پایان خدمت قدیمی تعویض شده است.
 

سردار حسین اشتری‌ در حاشیه نشست معاونان و مدیران سازمان وظیفه عمومی ناجا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز همایش یک روزه مدیران و معاونان سازمان وظیفه عمومی برگزار شد که در این همایش آخرین برنامه ها و تدابیری که از طریق ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده ، به اطلاع همکاران رسید و انشاءالله در راستای خدمت به سربازان وظیفه فعالتر از گذشته عمل کنیم.

وی با اشاره به برنامه های پیش روی نیروی انتظامی در سازمان وظیفه عمومی افزود: پس از هفته ناجا در سال جاری ، مشمولان عزیزی که درخواست خروج از کشور برای سفرهای زیارتی و یا غیره را دارند همچنین مشمولانی که در حال تحصیل در دانشگاه ها و یا دیگر مراکز علمی کشور هستند، می توانند بدون حضور مستقیم در مراکز و از طریق سامانه اینترنتی درخواست خود را اعلام کنند.

فرمانده نیروی انتظامی در خصوص مشمولان در حال تحصیل، ادامه داد: پس از ثبت و اعلام درخواست این گروه از جوانان ، اطلاعات توسط سازمان وظیفه عمومی برداشت و بعد از پایش اولیه به دانشگاه ها ارسال می شود. در ادامه این روند دانشگاه ها مورد نظر پس از بررسی اطلاعات ارسالی سازمان وظیفه عمومی ، تأییدیه و گواهی تحصیل صادر می کند که این گواهی برای ما کفایت می کند.

وی خاطر نشان کرد: تمامی فرایند ها در راستای تسهیل و تسریع در امور و خدمات انتظامی است، ضمن اینکه در رویکردهای جدید علاوه بر سرعت ، دقت بیشتری نیز وجود دارد.

سردار اشتری در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت مشمولان غایب اظهار کرد: افرادی که مرتکب ۳ و ۶ ماه غیبت شدند بنابر تدبیر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا و همچنین ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح اگر تا ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ به مراکز وظیفه عمومی ناجا مراجعه کنند و آماده خدمت شوند ، این غیبت حذف خواهد شد و اضافه خدمت شامل این گروه نمی شود که فرصت خوبی برای این افراد است.
  ادامه مطلب ...

تشخیص سرطان پوست با کمک هوش مصنوعی

خبرگزاری مهر: تیمی از محققان توانستند با توسعه سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی به تشخیص زودهنگام سرطان پوست ملانوما کمک کنند.
 
این تکنولوژی از نرم افزار یادگیری دستگاه برای آنالیز تصاویر گرفته شده از ضایعات پوستی استفاده کرده و در اختیار پزشکان همراه با داده های عینی در مورد نشانگرهای مشخص کننده ملانوما قرار می دهد؛ سرطان پوست ملانوما اگر خیلی دیر تشخیص داده شود، بیماری مرگباری خواهد بود، اما در صورت تشخیص بموقع قابل درمان است.

سیستم هوش مصنوعی با استفاده از دهها هزار تصویر از پوست و میزان هموگلوبین و یوملانین مربوطه شان، می تواند در ابتدا تعداد بیوپسی های غیرضروری را کاهش دهد و بدین ترتیب هزینه های چشمگیر درمان کاهش یابد.

تغییر در غلظت و توزیع یوملانین، ماده شیمیایی که رنگ پوست را مشخص می کند، و هموگلوبین، پروتئین موجود در سلول های قرمز خون، از شاخص های قوی ملانوما هستند.

به گفته محققان، این سیستم جدید اطلاعات عینی درباره ویژگی های ضایعه پوستی را در اختیار پزشکان قرار داده تا به آنها قبل از انجام هرگونه اقدامات تهاجمی کمک کند.

الکساندر وانگ، استاد دانشگاه واترلو کانادا، در این باره می گوید: «این شیوه می تواند ابزاری قدرتمند برای تشخیص فوری سرطان پوست باشد.»

در حال حاضر، متخصصان پوست عمدتا با معاینات چشمی ضایعات پوستی نظیر خال ها تصمیم می گیرند آیا بیماران باید برای تشخیص بیماری تحت نمونه برداری قرار گیرند یا نه.

قطر در اقدامی متقابل سفارت چاد را بست

خبرگزاری مهر: مدیر دفتر اطلاع رسانی وزارت خارجه قطر اعلام کرد که اقدام چاد در بستن سفارت قطر در این کشور در شرایط کنونی به خوبی نشان می دهد که این تصمیم در چارچوب باج خواهی سیاسی علیه دوحه با هدف پیوستن به کشورهای تحریم کنند و به دلایل سیاسی که بر همگان آشکار است صورت گرفته است.

وزارت خارجه چاد در بیانیه ای اعلام کرده بود: به اطلاع عموم می رسانیم که به دلیل تلاشهای پی در پی کشور قطر برای بی ثبات کردن چاد از طریق لیبی دولت این کشور تصمیم گرفته تا سفارت قطر را ببندد و سفیر و کارمندان دیپلمات قطری را از خاک خود بیرون کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: پرسنل سفارت قطر طی یک ضرب الاجل ۱۰ روزه باید کشور را ترک کنند و این اقدام برای محافظت از صلح و ثبات منطقه صورت می گیرد.

چاد مانند سنگال و موریتانی سفیر خود را در ژوئن ۲۰۱۷ از قطر فراخواند، این درحالیست که اخیرا سفیر سنگال به قطر بازگشته است.